Hiiumaa-Saaremaa vahelisel jääteel sõitjad riskivad eluga
Hiidlased arvasid, et saarlased ei saanud jäätee avamisega hakkama
Tänavu Saaremaa ja Hiiumaa vahelise jäätee avamise õiguse endale
kaubelnud Saaremaa teedemehed ei saanud kogemuste puudumise
tõttu jäätee avamisega hakkama, arvasid hiidlased, kuna
viimased 11 aastat on seda jääteed rajanud-hooldanud
Hiiumaa teedemehed.
Teadmised ja oskused, millises piirkonnas jääd kulutavad
hoovused, kuhu ja millal ning millisele jääle jäätee
rajada, päritakse vanade tegijate käest. Teadjate
meestena, kes noorematele kogemusi edasi andnud,
nimetasid Hiiumaa teedemehed Robert Hobustkoppelit,
Väino Jõpiselga, Helmut Veanest. Tõsi küll, ka
saarlastel oli oma oskaja mees – Orissaare teemeister,
kuid kaheksa aastat tagasi – just eelviimase jäätee
aegu, lahkus too mees manalasse, mäletavad hiidlased.
Põhjuseks, miks tänavu jääteed lahti ei saanudki, on eelkõige
valesti valitud trass, arvasid hiidlased. Saarlased tahtsid tee
liiga otseks teha ning sattusid seetõttu piirkonda, kus hoovused
jääd altpoolt kulutavad. "Reegel on see, et mida õhem jää, seda
suurema kaarega tuleb tee teha. Minimaalne trassi pikkus tohiks
olla kümme kuni 12 kilomeetrit, praegune on kuskil üheksa ja pool
kilomeetrit;" selgitas trassivaliku põhiprintsiipi kogemustega
jäätee rajaja Raivo Kibuspuu.
Saarte teedevalitsuse juhataja Aleksander Kollo kinnitas, et paksemat
jääd on pisteliselt otsimas käidud nii trassilt kui kaugemaltki,
kuid mida pole, seda pole. Kollo sõnul on saarlastel veel paremad
puurid kui hiidlastel ja terve laht on aukusid täis puuritud nii et
kaladel pole lämbumissurma karta. "Oleme palju vaeva näinud, kuid
kasu on vähe," kurtis Kollo ning arvas, et ametlik jäätee jääbki avamata.
Nädal tagasi mõõtis Teede Tehnokeskuse radar trassil
mõnes kohas jää paksuseks vaid 15 ja pool sentimeetrit.
Ametliku jäätee avamiseks peaks see olema vähemalt 22 sentimeetri
paksune. Kui külma siiski juhtub tulema ja jää pakseneb, on
teedevalitsus siiski valmis ametliku tee avama.
Ka Hannes Vaidla Saarte Teedevalitsuse Hiiu osakonnast kinnitas
hiidlaste esialgseid kahtlusi, et trass on rajatud kehva kohta.
"Eelmisel aastal läks trass sealtsamast, kuid mullu oli jää
nii paks, et oli ükskõik, kuhu tee teha. Mere suhtes võttes on
praegune jäätee tõesti rajatud kõige ebasobivamasse kohta, kuna
kahelt poolt on meri madal ja otse trassi alla on sügavam ning
seal vesi liigub. Käisime saarlastega kogu lahe läbi ja paremat
jääd pole tänavu kuskilt võtta," nentis Vaidla.
Vaidla sõnul on olemas kaht tüüpi jääd, valge, mis on rabe ja poorne
ning sinine, mis on sitke ja sobib jäätee rajamiseks. Tänavu oli trassi
rajamiseks sobivat jääd vaid saarlaste valitud piirkonnas ja
seda kinnitasid ka maaradariga tehtud uuringud.
Ohtlikult õhukest jääd on trassil pooleteise kilomeetri laiuselt
kohas, kus vahepealne suur sula jää minema viis ning uus
moodustunud jääkate mitte kuidagi sobivat paksust ei saavuta.
Vaidla hoiatas kõiki trassileminejaid autoga jääle seisma- või
kinnijäämise eest. Läbi jää vajumise oht on ka juhul kui kaks
autot õhukesel jääl lähestikku sattuvad.
Trass on lahti lükkamata, kuid kadakatega tähistatud. Jääteel hoitakse
silma peal ning niipea kui olukord halveneb, koristatakse märgistuseks
seatud kadakad ära, praegu sõidavad jääleminejad üle isiklikul vastutusel,
sest mõlemas pool on väljas hoiatussildid, mis teatavad, et autoga jääle
sõitmine on eluohtlik.
Vaidla sõnul pole midagi paremat ka kalapüüdjate poolt mõnest
kohast märgitud 21 kilomeetri pikkusel Salinõmme Seanina
(Muhu) jäärajal – sealgi on hoovustest ohtlikult õhukeseks
kulutatud kohti. "Kahjuks käivad ka sealt mõned hullud üle,"
nentis Vaidla.
Harda Roosna, Hiiu Leht/Saarlane.ee 2. märts 2004
Vaata allikat |
teine variant |
teise variandi varu
Tagasi 2003/04 jäätalve lehele
Väinamere materjalikogu esilehele