Raivo Kibuspuu selgitab Harri Aronile
ja Toivo Saarele, kuhu vaja veel
märke seada.

Üle sätendavate jääväljade

Neljapäeva hommik. Kell on 10. Heltermaa jäävalvepunktis paneb Üllar Koppel kirja järjekordse sõiduauto, mis veereb üle künkliku rannajoone merele. Üllar heidab veel korraks pilgu autole: ah-ah, kaks reisijat. Ka see märgitakse üles.

Üllar Koppel ütleb, et täna on üldiselt rahulik päev. Hommikul olnud jääle minek aktiivsem ja küllap pärast on jälle tulijaid enam, sest rahvas tahab õhtuks koju saada.

Teemeister Raivo Kibuspuu , keda peaks täpsuse mõttes hoopis jääteemeistriks nimetama, lausub: "Hiidlane elab nüüd nagu valge inimene. Paneb hommikul auto käima, tuleb Sarve küla randa, kuhu tänavu tegime jäälesõidu. Poole tunni pärast on ta mandril. Sõidab sinna, kuhu vaja, ajab oma asjad korda ja õhtuks jõuab jäätrassi pidi tagasi Hiiumaale."

Jäätrassi stardipaigas on peale valveputka ootevalmis veel kaks võrdlemisi uut ratastraktorit, üks neist tuttav T-40, teine mingi välismaine traktor. Mõlemal kerged terad ees. Raivo sõnul on need valvemasinad, mis vajaduse korral kohe merele ruttavad kas rüsijääd tasandama või lund lükkama. Veel on valvepunktis üks d?iip, nähtavasti ka valvemasina seisuses, ja kaks lattidega üles seatud tahvlit. Ühel neist jäätee kasutamise eeskirjad, teisel Lõokese hotelli reklaam, mis esimesel pilgul sellises paigas paneb muigama. Aga kui pisut mõelda, on see ärimehe hea nõks ? sõidab ju üle jää üsna palju lihtsalt huvilisi või saarele küllatulijaid, kes tahavad süüa saada ja võib-olla ka öömaja.

Sõidame Raivo suure d?iibiga merele. Küsin, mis seal auto tagaotsas koliseb. Raivo vastab: "Hädapärased tööriistad."

Jääle jõudes keerab auto trassi mööda paremale suunaga Heinlaiu poole. Nüüd paistab hommikupoolne päike otse vastu. Nii jäätrass kui meri sätendavad päikesekullas. Raivo otsib autosahtlist mustad päikeseprillid.

Kohe jõuame Heinlaiu kohale. Kuidagi kosutav on näha keset sätendavaid jäävälju seda tumedat ja rahu pakkuvat metsatukka.

Puude vahelt hakkab silma ühe maja katusenurk. Avaldan imestust, et keegi Heinlaiule maja on ehitanud. Raivo teab, et maja see päris pole, vaid ühe Kärdla mehe paadi- või võrgukuur.

Ongi käes esimene jääpragu, mis talvise meresõidu ohupaik. Raivo vähendab kiirust, vahetab käiku ja sõidab vaikselt üle plankudest silla. Ise osutab käega paremale, Langekare poole ja räägib, et merel on oma hingamiskohad. Üks selline ongi Heinlaiu pragu, mis algab Langekare tagant, läheb päris sirgjoones põhja poolt Heinlaidu läbi ja nagu Raivo teab, jõuab välja parvlaevateeni. Kui meri on jääs, tekib sinna alati pragu, sest merel on oma seadused, kus ta hingata tahab.

Selliseid pragusid on Heltermaa-Rohuküla vahel üldse neli. Esimene tuleb üsna varsti siitpoolt merele minnes, mida jääteemeistrid nimetavad Heltermaa äärepraoks. Kolmas on keset merd ja läheb vinka-vonka laevatee poole. Selle nimi on Keskkoha pragu. Neljas jäätrassi läbiv pragu saab alguse Rukkirahu lõunaservalt ja läheb piki merd Sõmeri laiu poole.

Ilm on ilus ja vaikne. Täna on kõik need praod paari-kolmekümne sentimeetri laiused. Autoga vaikselt sõites saaks neist omal jõulgi üle. Merel on omad seadused, rääkimata sellest, kui torm peaks tõusma, aga jää liigub ikka mingil määral märkamatult. Raivo teab, et mõnikord võivad need praod paisuda kuni poolteise meetri laiuseks või hoopis kokku vajuda. Seepärast on teedemehed ehitanud kõigile pragudele kuue meetri pikkustest plankudest sillad peale. Igal hommikul poolhämarikus sõidavad teemehed merele, kontrollivad kõik sillad ja praod üle, parandavad, kui vaja ja siis annavad jäävalvele loa liikluse avamiseks. Raivo selgitab, et kui õhtul veel saab mõni auto pärast jäätee sulgemist (kell 17) üle, siis hommikul enne kaheksat, kui trass kontrollimata, pole avamine mõeldav. Jäätrass on ikkagi riiklik liiklustee ja selle ohutuse eest vastutab lepingu järgi OÜ Hiiu Teed.

Jõuame Rohukülla. Seal on maalesõit päris tasane. Tee läheb läbi sadama territooriumi Haapsalu poole. Raivot tervitab sealne jäävalvur Vello Manni, kes OÜ Lääne Teed teenistuses. Sealse valvega ja vajaduse korral jää puhastamiseks lumest on Hiiu Teed läänlastega lepingu sõlminud. Manni lausub, et kõik laabub rahulikult.

Sõidame tagasi Hiiumaale.

Keset merd kohtume teehoolduse meeste Toivo Saare ja Harri Aroniga. Meestel on uudiseid.

Nad olid veel kord otsetrassil, mis ei tee ringi ümber Heinlaiu ja mida nad ise põhjapoolseks trassiks nimetavad, jääd mõõtnud. Topeltjääd pole ja põhjatrass sai avatud ning lõunatrass liikluseks suletud. Nii on jäätee 2 km lühem.

Saarlased on avastanud, et Kuressaarest läbi Muhumaa praamiga Virtsu minnes ja edasi Ristile sõites tuleb vaid 10 km lühem tee, kui sõita Kuressaare-Soela-Tärkma-Heltermaa-Rohuküla-Risti. Aga Hiiumaa kaudu sõites saab kiiremini, sest praamiga läheb rohkem aega. Nii pidid saarlased Tallinna sõites usinasti hiidlaste jääteid kasutama.

Toivo Saarel oli taskust võtta paar tera saarlaste aasimiseks. Kord tulnud üks Tallinna saarlane Heltermaa jäävalvesse mureliku näoga küsima:

"Aga juhatage nüüd, kuidas ma Saaremaale pääsen?"

Et jäätee näol on Hiiumaal otseühendus mandriga ja saarlased pääsevad oma koju meie saare kaudu, pidavat Saaremaa olema nüüd Hiiumaa poolsaar. Et saarlastel nii hõlpsam sõita, seda oli Heltermaa jäävalves kinnitanud ka naabrite maavanem Jüri Saar.

Sõidame edasi.

Varsti tuleb põrinal väikese traktoriga vastu Arvi Juhe. Raivo ütleb, et ta läheb vastavatud trassile rüsisid tasandama. Ega suuri rüsisid õieti polegi, sest jaanuarikuu sula ja vihmasadu võtsid need üsna maha. Meri on haruldaselt tasane.

Raivo Kibuspuu lõpetas 1983. aastal TPI teedeinsenerina ja tuli kodusaarele tööle. Esimesel tööaastal sai ta kohe ristsed jäätrassi rajamisega. Sellest peale ongi jäätee alati tema pärisosa olnud. Aga nii vara pole kunagi jääle pääsenud, kui sel talvel. 16. detsembril tegi ta esimese luurekäigu jääle ja 5. jaanuaril jõudis jääd kombates esimest korda Rohukülla. Vahepeal tuli jaanuarisula ja jäätee sai ametlikult avada 7. veebruaril. Kõige õhem jää on praegu üle 33 cm (liikluseks lubatud 23 cm) ja paksem üle 60 cm. Sellega peaks jäätee paastumaarjapäevani kestma.

Neljapäev oli jäätrassil siiski täiesti tavaline päev ? üle jää käis 430 autot.


Endel Saar, Hiiumaa /Hiidlane.ee 21. veebruar 2003

Vaata allikat
Tagasi 2002/03 jäätalve lehele
Väinamere materjalikogu esilehele