Sild üle jääprao.
Raivo Kibuspuu

Jäätee – "elu tee" vői "hukatuse tee"

OÜ Hiiu Teed teemeister Raivo Kibuspuu ütles Hiiu Lehele, et neljapäeval vastu reedet läks ilm tuuliseksning nihutas merd katvaid jäälaamasid nii, et nende vahele tekkisid küllalt suured lahvandused. Kibuspuusõnul ei ole need praeguseks veel korralikult kinni külmunud. Esimene jääpragu, milleni teemeister esmaspäeval jõudis, paiknes vaid 600 meetri kaugusel kaldast, oli 80-100 meetrit lai ning sellel moodustunud jää paksus oli vaid 14 cm. [Jäätee lubatakse avada, kui minimaalne jää paksus on kõikjal 23cm. HR] Selleks, et jääkate tekkinud lahvandustel kiiremini pakseneks, puhastab Kibuspuu jääpinna lumest ning pumpab sellele merevett. Nii pumbati vett jääle ka Teises maailmasõjas Leningradi blokaadi ajal, et tugevdada üle Laadoga viivat jääsilda - "Elu teed". Kibuspuu sõnul tal selline kogemus varem puudus ning praegu ta lihtsalt katsetab, uurib ja õpib, kuidas selline võte mõjub Hiiumaa jäätee "tervisele".

Kuid selleks, et saada korralikku jääteed, peab seiskuma laevaliiklus Väinameres, kinnitas Kibuspuu.

Praegu on Saaremaa Laevakompanii (SLK) parvlaevad kurseerinud risti üle jäätee trassi ja siis tekivad jäässe suured praod, mida tuul veelgi laiendab. Hiiumaa Teedevalitsus on teinud Maanteeametile ettepaneku lõpetada laevaliiklus Väinameres selleks, et saada korralik jäätee.

Riho Sõrmus Maanteeametist kinnitas, et Hiiu Teedevalitsus on saatnud taotluse liikluse lõpetamiseks sisemereteel, mis viib läbi Väinamere ning taotlus on edastatud Veeteede Ametile. Tema sõnul läks viimane SLK parvlaev Virtsust Rohuküla sadamasse seisma juba paar nädalat tagasi ning tema arvates kahjustas moodustuvat jääteed rohkem viimane torm.

Veeteede Ameti peadirektor Andrus Maide kinnitas, et laevaliiklus Virtsu ja Rohuküla vahel lõpetatakse jäästaabi otsusega 2. jaanuaril. Selleks tähtajaks täitub kümnepäevane ettehoiatamisaeg, mille jooksul jäästaabi otsus avalikustati vastavates teadaannetes meremeestele. Maide avaldas lootust, et selle aja jooksul ei võta ükski laev ette sõitu läbi Väinamere, kuna jää on juba küllalt paks ning üle hulga aja saavad hiidlased jälle jäätee mandrile.

Viimati toimis jäätee Hiiumaa ja mandri vahel 1996. aasta 5. veebruarist kuni 17. märtsini ja selle aja jooksul läbis trassi 24 000 sõidukit. Kui arvestada auto üleveoks 75 krooni ja ühe inimese (autojuhi) piletiks 25 krooni, siis selle "maanteepikendusega" hoiti kokku hiidlaste raha vähemalt 2,4 miljonit krooni.

Saaremaa suunal on loodus andnud kõik, mis võimalik, et jäätee avada, aga kõik seisab paberite taga, ütles Kibuspuu. Sõit kahe saare vahet käib mitteametlikul jääteel ja mingit kontrolli ei ole. Samas on Sõru-Triigi laevateel meetrine pragu ning see pole kinni külmunud. "Must" jäätee käib paralleelselt laevateega ning tuulega, lumega ja pimedas on reaalne oht, et inimesed eksivad teelt ja satuvad prakku. See on kõige ohtlikum ja halvem olukord, kui autod juba sõidavad ning järelvalvet ei ole, nentis teemeister.

"Lõpuks tahaks hoiatada, et keegi, jumala eest, ei läheks Heltermaa-Rohuküla jääteed proovima – see on kindel põhjaminek, kinnitas Kibuspuu, kes iga päev jääoludel silma peal hoiab.

Harda Roosna, Hiiu Leht/Saarlane.ee 31. detsember 2002

Vaata allikat
Tagasi 2002/03 jäätalve lehele
Väinamere materjalikogu esilehele