Saareelanikud riskivad jääl reisides eluga

Kuigi Hiiumaad Saaremaast lahutava Soela väina jääd on autodega mitteametlikult ja eluga riskides ületatud juba üle nädala, seisab kahe saare vahelise jäätee ametlik avamine ametnike ja paberimajanduse taga.

"Ikka on nii, et kõigepealt tehakse mitteametlikud ülesõidud ja siis tulevad ametlikud," tunnistas Saare teedevalitsuse juhataja Aleksander Kollo ja viitas, et Hiiumaa ja Saaremaa vahelise jäätrassi rajaja ning hooldaja leidmiseks on plaanis korraldada konkurss ning lepingu projektide ettevalmistamine on käimas.

Jäätee on kahe saare vahelises ühenduses hetkel ainus variant, sest praamlaev Vardo lõpetas kehvade ilmastikuolude tõttu liiklemise Triigi ja Orjaku vahel kümmekond päeva tagasi ning ilmselt ei tule liinile tagasi enne kevadet.

Trass bürokraatia taga

Hiiumaa teehooldusfirma Hiiu Teed teemeister Raivo Kibuspuu ütles, et kui Hiiumaal poleks 1. detsembrist ära kaotatud iseseisvat teedevalitsust ja jäetud sinna vaid Kuressaarele alluvat osakond, oleks ametlik jäätee Hiiu-Saaremaa vahele juba rajatud.

"Kuigi Saaremaa Jõiste ja Hiiumaa Tärkma vahelisel trassil sõidetakse juba mitu aega, ei soovitaks mina seda siiski praegu teha, sest jää on lõpuni läbi uurimata ja trass on kadakatega tähistamata," osutas Kibuspuu.

Samas on Soela väina trassil jää kõige õhemas kohas 25 sentimeetrit paks ning sellest sõidukite kandmiseks piisab.

Hiiu Teed on lisaks Soela väina jää uurimisele tegelnud jääluurega ka Hiiumaad mandrist lahutavas Väinameres. Raivo Kibuspuu sõnul tehakse seda küll puhtalt entusiasmist, sest pole sugugi kindel, et firma võidab jäätrassi rajaja leidmiseks korraldatava konkursi.

Torm lõhkus jäässe lõhed

Hiiumaa ja mandri vahele jääraja tegemisele andis nädal tagasi tõsise tagasilöögi torm, mis jäässe kolm suurt lõhet tekitas. Kibuspuu kirjeldas, et Hiiu Teed on lõhedesse tekkinud noort jääd üritanud kasvatada, uhtudes seda veega. Eile oli jää paksus ühes lõhes seitse sentimeetrit.

"Jäätrassi saab rajada, kui vähemalt kaks nädalat järjest on pidanud vähemalt viiekraadist külma," seletas Raivo Kibuspuu.

Suures väinas on Saare teedevalitsuse juhataja Aleksander Kollo sõnade kohaselt jää praegu üsna vilets. Enamast on seal vesi külmunud rüsijääks, millele esitatakse jäätrassi rajamiseks karmimaid nõudmisi. Nii peab rüsijää oleks vähemalt 30 sentimeetrit paks ning trassi rajada on sellisele jääle keerulisem.

"Kui ilma peab, lähevad meie mehed jaanuari esimesel või teisel nädalal luuret tegema," lausus Kollo. Ta meenutas, et viimati sai Kuivastu ja Virtsu vahel ametlikult üle jää sõita 1996. aastal.

Maanteeameti peadirektori asetäitja Koit Tsefels kinnitas, et raha puudusel ei jää jäätrassid kindlasti tegemata, sest ehkki ameti eelarves eraldi real sellisteks kuludeks raha pole, eraldatakse summad vajadusel reservist. "Sõitjatelt jäätrassi ületamise eest raha kasseerida pole alust," kinnitas Tsefels.

Andres Sepp, Meie Maa /Saarlane.ee 28. detsember 2002

Vaata allikat
Tagasi 2002/03 jäätalve lehele
Väinamere materjalikogu esilehele